Tuesday, February 24, 2009

Renungan Cinta



Kepada yg masih SINGLE…

Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN.. .

Cinta bknnya mencari seseorang yg “SEMPURNA”, tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL…

Jgn katakan “AKU CINTA PADAMU!” bila kau tdk benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung “UNTUK MENERIMANYA” saat ia terjatuh.

Kepada yg PATAH HATI…

Sakit… patah hati… bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA…

Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.

Kepada yg ingin MENGUASAI…

Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tdk bahagia dgn mu.

Kepada yg takut MENGAKUI…

Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI…

Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

Cinta memang indah tp banyak ranjau onak berduri didalamnya…. . .

12 komentar:

senoaji said...

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN.. .
disinilah cinta akan teruji, apakah cukup bijaksana cinta dalam ruang pernikahan...

Kharianto said...

CINTA memang iNDAH bila kita mampu untuk menjalaninya,,,, wjwjwjwjw,,, SOK PUITIS mode ON,,,

J O N K said...

postingan yang menarik ....

hukhuhuk "Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI…"

saatnya aku mencari pengganti (cengeng mode On)

Arie said...

gambarnya keren banget tuh.. lam kenal ya..

Erik said...

Ratna masuk yang mana sekarang?

Rumah Islami said...

"...Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar..."

cinta bagai kepompong...merubah ulat menjadi kupu2...merubah sikap untuk menjadi lebih baik...

budiawanhutasoit said...

lho..ini bagian dari skripsi bukan ratna..hehe..
bagus nih..terutama yang : Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN.. .

Apipuzi said...

@ "Sakit… patah hati… bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya."

Hiks....Hiks...
thank you atas banyak sarannya

pojokjambi said...

pesan dedi: jangan khianati cinta sejati....

Adee said...

Cinta sempurna yaitu cinta yang sanggup menyerahkan nyawanya bagi orang yang dicintainya. sekalipun orang yang dicintai itu tidak mencintainya, namun itu bukanlah hal yang menjadi penghalang untuk mencintai.

I love and miss my dear out there.
Thousand miles..........

Oktavianus said...

Rat,mantap kali cintanya ya.. Everything is Oke.. Bener juga y rat,klo kita emang ga suka ama seseorang jgn buat dia jatuh cinta ama kita klo kita ga ingin menerima cintanya. Tp itu yg sering terjadi di nyatany lho rat. Bagaimana rat? Apalagi di dunia cew,iy ga? Yang terbawa perasaan gt.. Hehe..

Yang mau kasi comment langsung aja ya ke http://froxe.com

boeN_heP'S said...

asiiikkkk euy blogny ....
emang cinta gag bklan hbs lw di omongin ..
heheheheg ..

Post a Comment